Jälleen on aika arvioida oppilaiden lukukauden suorituksia. Tarkoittaa siis numeroiden laittamista todistukseen. Pidän työstäni erityisen paljon, mutta tämä arviointi -osio on aina se epämieluisin tehtävä. Siinä on vaarana aiheuttaa paljon hallaa ja laskea lapsen motivaatiota jos open ja oppijan arviointi ei kohtaa. Onko yleensä syytä arvioida ketään numeroin? Jonkinmoinen palaute on toki paikallaan, mutta numeroille voisi olla vaihtoehtoisempiakin tapoja, eikö?
Onneksi systeemit ovat menneet eteenpäin viimeisen 15 vuoden aikana ja arviointi on yhä enemmän reflektoivaa ja oppilas-opettaja-vuorovaikutteista.
Toivottavasti osaan olla mahdollisimman oikeudenmukainen, laajakatseinen ja kannustava arvioija.....siinä sitä tavoitetta....huoh...
perjantai 10. joulukuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti